آموزشیسرگرمی

تاثیر علم رسانه بر سبک زندگی

تاثیر علم رسانه بر روی سبک زندگی ایرانیان بسیار مشهود است. در واقع انسان ها خواه یا ناخواه پیرو رسانه ها هستند و از گفته های این رسانه ها برای بهبود کیفیت زندگی خود استفاده می کنند. علم رسانه در خانواده ها دارای اهمیت بسیار زیادی هستند وعلم رسانه برای نوجوانان نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اما آیا می توان علم رسانه در فضای مجازی را تنها رسانه موجود دانست که بر سبک زندگی ما دارای تاثیر است؟ قطعا خیر، رسانه های مختلفی در اطراف ما وجود دارند که هر کدام سهمی را در زندگی ما و روزمرگی انسان ها ایجاد می کنند. در ابتدا لازم است که شما با علم رسانه آشنا شوید و بر این اساس با تاثیرعلم رسانه بر سبک زندگی آگاه شوید. در این مقاله قصد داریم به صورت تخصصی در مورد تاثیر علم رسانه بر سبک زندگی صحبت کنیم و به شما بگوییم کهعلم رسانه می تواند چه کمکی به ما در این زمینه بکند. در ابتدا لازم است که شما با علم رسانه آشنا شوید و سپس تاثیر آن را بر سبک زندگی مورد بررسی قرار می دهیم.

تعریف علم رسانه

علم رسانه به مجموعه ای از دانش گفته می شود که به شما کمک می کند تا بتوانید در یک محیط رسانه ای نظیر اینترنت، شبکه های اجتماعی، تلویزیون و غیره پیام های شبکه های رسانه ای را دریافت کرده و درک مرتبط با این سواد داشته باشید. پس می توان گفت که علم رسانه، یک نوع درک همراه با مهارت است که به شما کمک می کند در مورد یک خبر یا یک پیام واکنش مناسب را داشته باشید. تاثیر علم رسانه امروزه بر کسی پوشیده نیست و بسیاری از کسانی که می خواهند یک جامعه را تحت تاثیر قرار دهند، از رسانه استفاده می کنند. همین امر سبب می شود تا اهمیت درک تاثیر علم رسانه بر سبک زندگی بیش از پیش مورد بحث قرار گیرد. بیشترین نیاز به درکعلم رسانه، مربوط به والدین کودکان خردسال و نوجوان است. به خصوص نوجوانان می تواند تاثیر پذیری بسیار زیادی از رسانه داشته باشند و همین امر نشان دهنده اهمیت بالای تاثیر علم رسانه است. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که تاثیرعلم رسانه بر خانواده ها و سبک زندگی چیست و اصولا باید به چه مواردی در علم رسانه توجه داشته باشید که می تواند به شما کمک کند تا زندگی شادتری داشته باشید.

تاثیر علم رسانه بر
خانواده ها

سبک زندگی بر اساس نوع
خصوصیات یک خانواده تنظیم می شود و قابل تغییر است. در واقع ممکن است که رسانه در
سبک زندگی که مجموعه ای از ارزش ها و ضد ارزش ها است تاثیر داشته باشد. برای مثال
ممکن است که با دنبال کردن برخی از رسانه ها، برخی از ارزش ها تبدیل به ضد ارزش
شود و بر عکس. همین امر نشان دهنده تاثیر علم رسانه بر خانواده ها و سبک زندگی
است. کسانی که در زمینه علم رسانه اطلاعات کافی و مهارت لازم را داشته باشند،
می توانند از پیچیده ترین پیام هایی که در رسانه ها ارائه می شود، برداشت صحیح را
داشته باشند و همچنین والدین در صورتی که از تاثیر علم رسانه آگاه باشند می
توانند مدیریت بهتری را برای اداره فرزندان خود داشته باشند. به طور کلی می توان
گفت که علم رسانه یکی از مهم ترین بخش های مهارتی در زندگی هر فرد مدرن و
امروزی به شمار می رود. رسانه تاثیری صد در صد بر جامعه داشته و نمی توان گفت که
کسانی تحت تاثیر جو رسانه ای قرار نگرفته اند.

علم رسانه و تاثیر
آن بر سبک زندگی

سبک زندگی مردم در هر جامعه ناشی از ارزش ها و ضد ارزش های کلی یک جامعه است. هر کشور بر اساس همین ارزش ها و ضد ارزش ها قانون گذاری می کند و مردم بر همین اساس زندگی می کنند. تاثیر علم رسانه بر سبک زندگی اما یکی از موضوعاتی است که امروزه در بیشتر کشورها به بحثی مهم تبدیل شده است. زمانی که یک پدر یا مادر از تاثیر علم رسانه آگاه باشد، می تواند به کودکان خود این مهارت را آموزش دهد تا در محیط های رسانه ای جذاب برای کودکان و نوجوانان مانند شبکه های اجتماعی، بتوانند به دنبال محتوای با ارزش بروند و تاثیر رسانه در کاهش ارزش ها را به حداقل برسانند. اما یکی از مهم ترین نکات حائز اهمیت درعلم رسانه، تاثیر آن بر یک جامعه بزرگ است. به این معنا که یک رسانه می تواند سبک زندگی یک اجتماع را به طور کلی تغییر دهد. برای مثال، جهت گیری های سیاسی و اجتماعی که برخی از رسانه ها انجام می دهند، می تواند در انتها به تغییر سبک زندگی تبدیل شود. این چرخه می تواند رو به مثبت و رو به منفی بازتاب داشته باشد و از این روی نباید از تاثیرعلم رسانه غافل بود.

تاثیر علم رسانه در جلوگیری از بین رفتن ارزش ها

هر فرد بر اساس نوع اعتقادات خود در زمینه های مذهبی، سیاسی، جغرافیایی و غیره ارزش های زندگی خود را تنظیم می کند. تاثیرعلم رسانه در آن است که از بین رفتن ارزش ها جلوگیری می کند. در واقع اگر مهارت سواد رسانه ای داشته باشید، می توانید به راحتی در رسانه های جمعی و خصوصی به محتوایی دسترسی پیدا کنید که در واقع رشد و تعالی ارزش های شما را به همراه دارد. نکته حائز اهمیت در این زمینه آن است که گاها ارزش ها به مرور زمان نیاز به تغییر دارند. برای مثال اشخاصی که در گذشته زندگی گروهی در یک خانه را ارزش می پنداشتند، لازم است که با درک ارزش های روز جامعه، خود را با شرایط جدید وفق دهند که در این زمینه سواد رسانه ای و تاثیرعلم رسانه بر سبک زندگی می تواند جوابگو باشد.

جمع بندی

تاثیرعلم رسانه
امروزه بر کسی پوشیده نیست و سبک زندگی انسان های امروزی بر اساس نوع ارزش گذاری
رسانه ها در حال تغییر است. حال ما می توانیم با توجه به مطالبی که گفته شد، از
علم رسانه برای تعالی و رشد استفاده کنیم و یا در صورت عدم برخورداری از مهارت
علم رسانه، بدون توجه به صحت یک پیام یا دریافت اخبار و پیام ها از رسانه های
معتبر، سبک زندگی افراطی و غیر همسو با کل جامعه را داشته باشیم. توصیه می شود که
به خصوص والدین تاثیر علم رسانه بر سبک زندگی را جدی بگیرند.

دکمه بازگشت به بالا