اخبار

معرفی ایکس باکس سری ایکس

شب گذشته و در جریان مراسم The Game Awards 2019، مایکروسافت از نسل بعدی کنسول‌های بازی خود به نام ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X) رونمایی کرد. این دستگاه که پیش از این با نام “پروژه اسکارلت” شناخته می‌شد، چهارمین نسل از کنسول‌های مایکروسافت بوده و سال آینده همین موقع در تعطیلات آخر سال 2020 وارد بازار خواهد شد.

ایکس باکس سری ایکس جانشین کنسول‌های ایکس باکس وان و ایکس باکس وان ایکس خواهد بود و معرفی انجام شده از این دستگاه، طراحی نهایی و مشخصات سخت افزاری آن را فاش کرد. این کنسول جدید از طراحی عمودی و یکپارچه‌ای برخوردار بوده و از لحاظ ظاهری تفاوت زیادی با کنسول‌های قبلی مایکروسافت دارد. با اینکه شکل این دستگاه قرار گرفتن عمودی آن را نشان می‌دهد، اما مایکروسافت گفته می‌توان آن را به صورت افقی نیز قرار داد.

در قسمت جلوی بدنه یک شکاف عمودی برای ورود دیسک دیده می‌شود که دکمه مربوط به خارج کردن دیسک هم در کنار آن قرار دارد. همچنین یک درگاه USB-A بر روی بدنه این کنسول وجود دارد که یک دکمه ناشناخته هم در کنار آن قرار گرفته است. لوگوی درخشان ایکس باکس در گوشه بالا سمت چپ به چشم می‌خورد و احتمالاً این لوگو به عنوان دکمه پاور (خاموش و روشن کردن دستگاه) نیز عمل خواهد کرد.

در قسمت بالای دستگاه چیزی شبیه به شبکه تهویه به چشم می‌خورد که دارای نورپردازی سبز رنگ است. با توجه به ظاهر ایکس باکس سری ایکس، به نظر می‌رسد سیستم انتقال حرارت و خنک کننده آن شبیه به مک پروی سال 2013 اپل است که در آن هوای خنک از دستگاه وارد شده و پس از دریافت حرارت از قسمت مشبک بالای آن خارج می‌شود.

از آنجا که در هیچ یک از تصاویر تبلیغاتی و ویدیوهای ایکس باکس سری ایکس، قسمت پشت بدنه این کنسول نشان داده نمی‌شود، این احتمال وجود دارد که نکات جالب و غافل‌گیر کننده‌ای در این بخش نهفته شده و از همین رو مایکروسافت می‌خواهد این غافل‌گیری را برای زمان عرضه نسخه نهایی نگه دارد.

حال به بررسی نوع طراحی کنترلر کنسول جدید مایکروسافت می‌پردازیم که در نگاه اول بسیار شبیه به کنترلر ایکس باکس وان ایکس به نظر می‌رسد. با این حال، کنترلر ایکس باکس سری ایکس کاملاً از نو طراحی شده و اکنون با طیف وسیع‌تری از دست‌ها برای کاربرانی با جثه‌های بدنی متفاوت به خوبی سازگاری دارد. کلیدهای جهت یا D-pad این کنترلر جدید مشابه با کنترلر بی‌سیم ایکس باکس الیت طراحی شده و همچنین یک دکمه جدید به سبک دوآل‌‌شاک 4 سونی برای به اشتراک گذاری سریع‌تر و راحت‌تر تصاویر و کلیپ‌ها به کنترلر اضافه شده است. همچنین شایان ذکر است که این کنترلر جدید با ویندوز 10 و کنسول ایکس باکس وان ایکس نیز سازگار خواهد بود.

دوباره به بدنه اصلی کنسول برمی‌گردیم. ایکس باکس سری ایکس در داخل بدنه خود از پردازنده (CPU) و پردازشگر گرافیکی (GPU) نسل جدید AMD بهره می‌برد. این پردازنده بر پایه معماری جدید Zen 2 طراحی شده که در سری پردازنده‌های دسکتاپ رایزن 3000 مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است. واحد پردازش گرافیکی نیز بر اساس معماری RDNA طراحی شده که در سری جدید کارت‌های گرافیک رادئون آر ایکس 5000 (Radeon RX 5000) مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین، مایکروسافت در کنسول جدید خود از فضای ذخیره سازی فلش برای افزایش سرعت بارگذاری بازی‌ها بهره گرفته است.

مایکروسافت در رابطه با عملکرد کنسول جدید خود ادعاهای جسورانه‌ای دارد. بر اساس گفته‌های مسئولان این شرکت، ایکس باکس سری ایکس از لحاظ قدرت پردازشی و عملکرد، 4 برابر بهتر از قدرتمندترین کنسول نسل فعلی، یعنی ایکس باکس وان ایکس خواهد بود! این بدان معناست که ایکس باکس سری ایکس به راحتی قادر به اجرای بازی‌ها در وضوح 4K و با نرخ فریم ثابت 60fps خواهد بود و حتی در برخی موارد این نرخ می‌تواند به 120fps هم برسد. این کنسول همچنین قادر به ارائه خروجی 8K خواهد بود، اگرچه احتمالاً رندر تصاویر محدود به 4K خواهد بود و رزولوشن 8K واقعی را شاهد نخواهیم بود.

البته ایکس باکس سری ایکس ویژگی‌هایی به مراتب مهم‌تر از وضوح تصویری نیز خواهد داشت. به عنوان مثال “ریفرش ریت متغیر” یا VRR، که البته در ایکس باکس وان ایکس هم وجود داشت، باعث می‌شود تا نرخ تازه سازی نمایشگر با نرخ فریم خروجی کنسول در مانیتورها و تلویزیون‌های سازگار تطبیق داده شده و در نتیجه هیچ اثری از بریده شدن تصاویر و پرش بین فریم‌ها وجود نداشته باشد. همچنین، “سایه‌زنی متغیر” یا VRS نیز به صورت کاملاً پویا در بخش‌هایی از بازی که نیازی به پردازش‌های سایه‌زنی نیست، فشار را از دوش پردازنده گرافیکی برداشته و قدرت این قطعه را صرف کارها و پردازش‌های مهم‌تر می‌کند؛ در نتیجه عملکرد کنسول به شکل قابل ملاحظه‌ای ارتقا می‌یابد بدون اینکه هیچ افت محسوسی در کیفیت تصویر خروجی مشاهده شود.

سری ایکس همچنین از قابلیت Auto Low Latency Mode یا ALLM در HDMI 2.1 بهره می‌برد تا هنگام وصل شدن کنسول به نمایشگر، صفحه نمایش یا تلویزیون به طور خودکار وارد حالت کمترین میزان تأخیر خود شود (که اغلب به آن “حالت بازی” گفته می شود). یک ویژگی دیگر به نام “تأخیر پویا” (Dynamic Latency) هم در این کنسول اضافه شده که به توسعه دهندگان بازی امکان می‌دهد، میزان تأخیر ورودی (تأخیری که بین فشردن کلید و عمل کردن آن در بازی وجود دارد) را کاهش دهند. مایکروسافت ادعا می‌کند که این ویژگی باعث شده تا ایکس باکس سری ایکس از لحاظ سرعت پاسخ‌دهی، بهترین کنسول تاریخ باشد. این ویژگی‌های اضافه شده به کنسول جدید مایکروسافت بسیار مفید و ضروری هستند، چرا که میزان تأخیر ورودی حتی در کنسول‌های نسل هشتم نیز در مقایسه با رایانه‌های شخصی بسیار زیاد است.

مایکروسافت برخی از توانایی‌های گرافیکی سری ایکس را با نمایش یک تریلر جدید از Senua’s Saga: Hellblade II به رخ کشید که در واقع این بازی دنباله‌ای برای عنوان بسیار موفق Hellblade: Senua’s Sacrifice خواهد بود. با اینکه در این تریلر، گیم‌پلی بازی نمایش داده نمی‌شود اما تمام آن توسط موتور بازی و به صورت زنده در ایکس باکس سری ایکس در وضوح تصویری 4K، رندر شده است. این ویدیو بافت‌های استثنایی، نورپردازی فوق العاده، جزئیات حیرت انگیز، افکت‌های عالی ذرات و انیمیشن نرم و روان بازی را نشان می‌دهد و ما را بیش از پیش به دیدن گیم‌پلی بازی‌های نسل آینده مشتاق می‌کند. با این حال، باید اشاره کنیم که با وجود رندر شدن تریلر در داخل موتور بازی، لزوماً نمی‌توان انتظار چنین سطح از گرافیکی را در گیم‌پلی آن داشت و تریلر نمایش داده شده در واقع بیشتر به منظور نمایش قدرت گرافیکی کنسول جدید مایکروسافت آماده شده است. به هر حال، در نمایشگاه E3 2020 مطمئناً نمایش‌های بیشتری از Hellblade II و دیگر بازی‌های نسل نهم خواهیم دید.

مایکروسافت در کنار معرفی عناوین جدید برای کنسول نسل بعدی خود، نوید سازگاری این کنسول با بازی‌های قبلی ایکس باکس را هم داده و قول داده که سری ایکس از بازی‌های هر سه نسل قبلی ایکس باکس پشتیبانی خواهد کرد. این یعنی با خیال راحت می‌توانید به کنسول بعدی مایکروسافت کوچ کنید بدون اینکه نگران از دست دادن بازی‌های فعلی خود باشید. ایکس باکس سری ایکس همچنین از بازی‌های مبتنی بر پردازش ابری نیز پشتیبانی خواهد کرد.

همان طور که گفتیم، نمایشگاه E3 2020 مطمئناً محل بسیار مناسبی برای نمایش قدرت کنسول‌های نسل جدید و بازی‌های آن‌ها خواهد بود و البته پس از معرفی ایکس باکس سری ایکس حالا همه نگاه‌ها به سونی دوخته شده تا ببینند این شرکت ژاپنی پلی استیشن 5 را با چه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی معرفی می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا