آموزشی

رمز دوم پویا

رمز دوم یکبار مصرف (One Time Password یا به اختصار OTP) که با نام رمز پویا نیز شناخته می‌شود، یک کد هفت رقمی است که پس از هر بار تولید تنها تا ۶۰ ثانیه اعتبار دارد و فقط برای انجام یک تراکنش نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

بنا به اعلام بانک مرکزی استفاده از این رمز از تاریخ ۱ دی ماه ۱۳۹۸ به منظور افزایش امنیت کاربران برای انجام تمام تراکنش‌های خرید و یا انتقال وجه اینترنتی اجباری خواهد بود. همچنین کلیه رمزهای دوم ثابت نیز از تاریخ ۱۵ دی ماه غیرقابل استفاده خواهند بود.

استفاده از رمز دوم پویا احتمال سرقت اینترنتی از حساب‌های بانکی، به خصوص در حملات فیشینگ را تا حد قابل توجهی کاهش خواهد داد، زیرا سارقین حتی در صورت به دست آوردن اطلاعات کارت بانکی، باید به سیم‌کارت صاحب حساب هم درسترسی داشته باشند.

نحوه استفاده از رمز دوم پویا

در حال حاضر برای دریافت رمز دوم پویا چند روش از سوی بانک‌ها معرفی شده است:

  • دریافت رمز دوم پویا از طریق اپلیکیشن معرفی شده توسط بانک‌ها
  • دریافت رمز پویا از طریق پیامک
  • دریافت رمز دوم یکبار مصرف از طریق کدهای دستوری (USSD)

بسته به سیاست بانک صادر کننده کارت، ممکن است امکان استفاده تنها از یک یا چند روش گفته شده برای دریافت رمز پویا وجود داشته باشد. همچنین لازم است توجه داشته باشید که به منظور پویاسازی رمز دوم به هیچ عنوان نیازی به ارائه اطلاعات کارت بانکی وجود ندارد.

دریافت رمز دوم پویا از طریق اپلیکیشن

برای استفاده از این روش ابتدا باید اپلیکیشن معرفی شده توسط بانک صادر کننده کارت‌تان را از سایت رسمی همان بانک دریافت و نصب کنید.

پس از انجام مراحل مربوط به فعال‌سازی اپلیکیشن، هر بار که برای انجام یک تراکنش نیاز به رمز دوم پویا داشته باشید، می‌توانید با باز کردن اپ این رمز را دریافت کرده و از آن استفاده کنید.

دریافت رمز دوم پویا از طریق پیامک

دریافت رمز دوم یکبار مصرف از طریق پیامک یکی دیگر از روش‌های استفاده از این رمز خواهد بود. در این روش هنگام انجام یک تراکنش در اپلیکیشن‌های پرداخت می‌توانید از گزینه «دریافت رمز پویا از طریق پیامک» استفاده کنید تا رمز از طریق پیامک برای شما ارسال شود.

برای اطلاع از نحوه فعال‌سازی این روش لازم است تا جزییات آن را از بانک صادر کننده کارت‌ خود جویا شوید.

اپلیکیشن همراه کارت در نظر دارد که با طراحی گزینه «دریافت رمز پویا از طریق پیامک» قبل از مرحله وارد کردن رمز در هر نوع تراکنش (کارت به کارت، خرید شارژ، پرداخت قبض و …)، استفاده از این امکان جدید را برای کاربران ساده و سریع‌تر نماید. همراه کارت را می‌توانید از لینک‌های زیر دانلود کنید.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا