سرگرمی

کرونا از بین خواهد رفت؟

با استناد به متخصصین بهداشت عمومی، تنها سه پایان محتمل برای ویروس کرونا وجود دارد: شیوع آن به وسیله رعایت اصول بهداشت عمومی کنترل شده و از بین برود (مانند بیماری سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع پیدا کرد)، یک نوع واکسن برای درمان آن ساخته شود و یا مانند آنفولانزای فصلی، کرونا به بخشی از زندگی مردم تبدیل شود. به گفته متخصصین، حالت سوم محتمل‌ترین پیش‌­بینی برای آینده این ویروس می‌­باشد و احتمالا ویروس کرونا هیچ موقع به­‌صورت کامل از بین نخواهد رفت. استفان مورس از اساتید دانشگاه کلمبیا در این باره می­‌گوید: ” در حال حاضر قوانین سخت­‌گیرانه‌ای برای کنترل این بیماری در چین وضع شده‌ است، دقیقا مانند کاری که برای رام کردن یک اسب سرکش باید انجام داد.”

۱- شیوع هیچگاه پایان نخواهد پذیرفت!

با توجه به نتایج تحقیقات به دست آمده توسط محققان مرکز سلامت جهانی، هر بیمار مبتلا به ویروس کرونا به طور میانگین بیماری را به ۱٫۴ تا ۲٫۵ نفر انتقال می‌­دهد. افراد داری این ویروس در ۳۰ ژانویه در دسته بیماران اورژانسی قرار داده شدند. آمش آدالجا متخصص بیماری­‌های مسری مرکز سلامت جانز هاپکینز شیوع این بیماری را در دسته بیماری­‌های مسری پایدار قرار می­‌دهد و می­‌گوید: “ما در حال حاضر در ابتدای شیوع یک بیماری همه­‌گیر خفیف هستیم“. یک مدل انتقال بیماری که در سالنامه دارو به چاپ رسیده است پیش‌­بینی می‌­کند که تا اواسط اسفند ماه بیماری به حدود ۳۰۰ هزار نفر انتقال پیدا خواهد کرد. در حال حاضر چهار نوع ویروس کرونای انسانی نیز در دنیا مشاهده شده است که همگی باعث سرماخوردگی، ذات‌الریه و در موارد نادر باعث مرگ نیز شده‌­اند. اما به‌­دلیل خفیف بودن این گونه از ویروس کرونا، برای این چهار نوع ویروس نام­گذاری غیر علمی صورت نگرفته و آن­ها با نامه­های OC43، ۲۲۹E، HKU1 و NL63 شناخته می‌­شوند. با توجه به گفته‌­های آدالجا، نام علمی این ویروس کرونای جدید ۲۰۱۹-nCoV می‌­باشد که می­‌تواند عضو جدید خانواده کرونای انسانی باشد. در این صورت نمی‌­توان برای این بیماری پایانی متصور شد.

۱-۱- کرونا نمی­‌میرد، بلکه فصلی و خفیف می­گردد

اگر قرار باشد ویروس کرونا از بین نرود، احتمالاً تبدیل به یک بیماری مانند آنفولانزاهای فصلی خواهد شد. به این معنا که در زمستان شاهد گسترش آن و در فصول گرم شاید کاهش میزان ابتلا به این ویروس خواهیم بود. آدالجا می­‌گوید: “اگر به مسیر گسترش ویروس و نحوه شیوع آن و همه‌­گیر شدن آن در فصل سرد دقت کنیم، می­‌توانیم انتظار فصلی شدن آن را داشته باشیم. چراکه سایر گونه‌­های کرونا نیز فصلی بوده و با تغییر فصول میزان ابتلا به آن تغییر می‌­کند.”  علت افزایش شیوع آنفولانزا در فصول سرد، کمک کردن هوای سرد به تشکیل یک لایه ژل مانند محافظ به دور ویروس است که ماندگاری آن را در هوا افزایش می‌دهد. این لایه محافظ ویروس را در مسیر انتقال از بدن یک فرد به فرد دیگر محافظت می‌کند. به گفته آماندا سیمانک استاد دانشگاه ویسکانسین، ویروس آنفولانزا در هوای سرد و خشک بیشتر دوام می‌­آورد. مورس اعتقاد دارد که، برخلاف آنفولانزا به نظر نمی­‌رسد که کرونا در تمام فصول جهش داشته باشد. ژن ویروس آنفولانزا در طی فرایندی به نام رانش پادژن تغییر پیدا می‌­کند و هر جهش کوچک در ویروس باعث رشد آن می‌­شود و در نتیجه سیستم ایمنی ما را مجبور به واکنش می‌کند. (به همین دلیل واکسن­‌های آنفولازا به طور کامل و صددرصدی کارساز نیستند)

۲- با رعایت بهداشت عمومی، کرونا از بین برود

شیوع ۲۰۱۹-nCoV، از جنبه‌­های مختلفی به بیماری سارس که در سال ۲۰۰۳ شیوع پیدا کرد، شباهت دارد: هردو ویروس نوعی از ویروس کرونا هستند که در خفاش­‌ها یافت می­‌شوند و هردو از خوردن حیوان­‌های ناقل بیماری در چین به انسان انتقال پیدا کرده‌اند. ۸۰ درصد DNA در هردو ویروس شباهت دارند و درنتیجه می­توان ویروس کرونا را به سارس شباهت داد. سارس بیش از ۸۰۰۰ نفر را در دنیا بیمار و ۷۷۴ نفر را در حدفاصل نوامبر ۲۰۰۲ تا جولای ۲۰۰۳ به کام مرگ کشاند اما تا سال ۲۰۰۴ ناپدید گردید. به گفته مورس، متخصصین بهداشت عمومی، تلاش بسیاری برای ردیابی، تشخیص و ایزوله کردن بیماران ناقل این ویروس کردند تا بیماری از بین برود. گسترش سارس با قرنطینه کردن بیماران، محدودیت‌­های مسافرتی، کمپین‌­های آموزشی و بازرسی در فرودگاه‌­ها محدود شده و در نهایت این ویروس مرگبار از بین رفت. مورس می­‌گوید اگراین تلاش‌­ها به کاهش افراد حساس به ویروس کرونا منجر شود، می‌­توان از شیوع آن جلوگیری نمود. با انجام این فعالیت­‌ها کرونا می‌­تواند بطور کامل محو و یا مانند ویروس H1N1 شیوع آن در بین افراد کمتری ادامه پیدا کند. با این وجود، کرونا بسیار مسری‌­تر از سارس می­‌باشد. سارس در ابتدا در بین کارکنان مراکز درمانی و بیمارستان‌­ها گسترش یافت و تا زمانی که علائم آن ظاهر نشده بود، باعث عفونت و مرگ و میر نگردید. اما محققان بر این باورند که بیماران مبتلا به کرونا حتی در صورت عدم بروز علائم هم می­‌توانند ناقل این بیماری باشند.

۳- ساخت واکسن توسط شرکت­‌های داروسازی

مورس و آدالجا هردو بر اهمیت ساخت واکسن برای کنترل کامل ۲۰۱۹-nCoV اذعان دارند. مورس می­‌گوید فعالیت در راستای بهداشت عمومی راهی برای جلوگیری از گسترش بیماری در کوتاه مدت می­‌باشد تا بتوان واکسنی برای آن یافت. پنج شرکت داروسازی برجسته دنیا، برنامه خود برای تحقیق و گسترش راه‌­حل­‌های درمانی این ویروس جدید را اعلام کرده‌اند. برخی از آن­ها مشغول ساخت واکسن با استفاده از کد ژنتیکی کرونا می‌­باشند. شرکت­‌های دیگر نیز مشغول بررسی دارو­های موجود برای بررسی درمانی آن­ها برروی کرونا هستند. وارد کردن یک واکسن به بازار از نظر تاریخی همواره کاری دشوار و زمان‌بر بوده است. (برای مثال ساخت واکسن ابولا ۲۰ سال زمان برد). اما آنتونی فائوکی، رییس مرکز سلامت در برابر بیماری­‌های مسری می­‌گوید که این سازمان با همکاری شرکت مدرنا، در حال ساخت سریع یک واکسن می­‌باشد. مورس می‌گوید معرفی یک واکسن، باعث کاهش تعداد افراد مستعد دریافت ویروس شده و باعث ساخت یک “دیوار آتش پایدار” بر ضد این ویروس خواهد شد.

منبع Business Insider
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا