آموزشی

Business analytics چیست؟

در واقع این تکنولوژی روشمند باعث می شود که بتوانیم از داده های آماری نسبت به تجزیه و تحلیل یک کسب و کار اقدام کنیم. در واقع می توان گفت که تحلیل کسب و کار باعث می شود تا مدیران بتوانند در خصوص چگونگی توسعه کسب و کار تصمیم گیری کنند.

تعریف تحلیل بیزنس

همانطور که گفته شد، تحلیل بیزنس بر اساس داده های آماری انجام می شود و به عنوان یک روش به شمار می رود که در تمامی کسب و کارها مورد استفاده است. به خصوص زمانی که مدیران یک کسب و کار تصمیم بر انجام کاری می گیرند، باید از تحلیل بیزنس استفاده داشته باشند. اما اصولا تحلیل بیزنس در مورد چه مسائلی انجام می شود؟ در واقع هر تحلیلی که باعث شود ما بتوانیم وضعیت فعلی یک کسب و کار را درک کنیم را می توان تحلیل بیزنس دانست. برای مثال تحلیل نوآوری های عملیاتی و تاکتیکی باشد که در یک سازمان انجام می شود. همچنین برای این که بتوانیم هدف گذاری برای رسیدن به وضعیت مطلوب در آینده را داشته باشیم، استفاده از تحلیل بیزنس می تواند کمک شایانی به ما داشته باشد.

چطور تحلیل بیزنس فرآیندی موفق خواهد شد؟ در این مورد باید گفت که Business Analytics موفق در واقع بر اساس تکنولوژی هوش مصنوعی و با به کارگیری داده کاوی و یادگیری ماشین به کمک ما می آید. از این روی باید در نظر داشته باشیم که داده های مورد نیاز و درست را باید در اختیار ماشین قرار دهیم تا بتواند تحلیل درستی از کسب و کار ما داشته باشد.

انواع Business Analytics آشنا شوید

تحلیل بیزنس در انواع مختلفی انجام می شود. ما در ادامه برخی از این روش های تحلیلی را معرفی خواهیم کرد.

  • Descriptive Analytics
  • Predictive Analytics
  • Diagnostic Analytics
  • Prescriptive Analytics

Descriptive Analytics

تحلیل توصیفی بر اساس شاخص عملکرد KPI در یک سازمان کار می کند و باید در نظر داشته باشید که در راستای درک وضعیت فعلی یک کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس این روش از تحلیل بیزنس ما می توانیم انتظار داشته باشیم که هوش مصنوعی با داده کاوی اطلاعاتی که در گذشته برای کسب و کار ما ثبت شده است، با وجود الگوریتم های یادگیری ماشین می تواند وضعیت از گذشته تا امروز (مدت زمانی که داده های آن در سیستم موجود است) را در اختیار ما قرار دهد.

Predictive Analytics

یکی دیگر از روش های تحلیل کسب و کار که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است را می توان تحلیل برای پیش بینی دانست. در واقع در این روش داده های مهم ارزیابی شده و بر اساس مدل های آماری انجام شده، شما می توانید به این نتیجه برسید که در آینده رشد خواهید داشت یا در شرایط بحرانی قرار خواهید گرفت. این تحلیل می تواند از سقوط و انزوال بیزنس ها جلوگیری به عمل بیاورد.

Diagnostic Analytics

تحلیل تشخیصی را می توان یکی دیگر از روش های تحلیل کسب و کار دانست. در واقع این روش از تحلیل به شما خواهد گفت که چطور می توانید وضعیت گذشته را تغییر دهید و از این روی می تواند به کار مدیران کمک شایانی نماید. باید در نظر داشته باشید که داده کاوی در این روش از تحلیل بیزنس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. همچنین در نظر داشته باشید که تشابهات در این روش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

Prescriptive Analytics

از دیگر انواع تحلیل بیزنس را می توان تحلیل تجربی دانست. در واقع ما در این روش بر اساس اطلاعاتی که در گذشته به دست آورده ایم، پیشنهادهایی برای ادامه کار خواهیم داشت. در این روش هوش مصنوعی چطور کار می کند؟ الگوریتم یادگیری ماشین، روی دیتای ورودی تغییرات و دستکاری هایی را انجام می دهد. در نهایت اطلاعات بر اساس داده های به دست آمده به بهترین شکل انجام می شود.

تحلیل بیزنس بخشی از علم Data Science نیت !!!

اگر پیاده سازی Business Analytics به درستی و به صورت پیشرفته انجام شود، بسیار شبیه به علم داده می باشد. این در حالی است که به هیچ عنوان نمی توانیم بگوییم که Data Science  و تحلیل تجاری به عنوان یک علم شناخته می شوند چرا که الگوریتم ها و داده های آماری در این دو علم به صورت مجزا و غیر مشابه مورد استفاده هوش مصنوعی می باشد.

از دیگر تفاوت های DS (علم داده) با BA (تحلیل بیزنس) را می توان عدم نیاز به توضیح در خصوص وقایع و داده ها در علم داده دانست. این در حالی است که از تحلیل بیزنس استفاده می کنیم چرا که به توضیحات هوش مصنوعی در خصوص داده کاوی های انجام شده نیاز داریم!

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا