آموزشی

تکنولوژی بلاک چین

بلاک چین چیست؟

چه کاربردی دارد؟

چگونه کار می کند؟

این سوالات برخی از افراد است که هنوز تازه کار می باشند و از این فناوری جدید اطلاعات کاملی ندارند. حتی درک و مفهوم این واژه برای افراد غیر حرفه از این فناوری چندان آسان نیست.

برای آشنایی کامل از تکنولوژی بلاک چین و یافتن تمام پرسش های خودمیتوانید با این مقاله از نایت نیوز با ما هم مسیر باشید .

بلاک چین چیست؟ 

بلاک چین یک نوع سیستم برای ثبت گزارش و اطلاعات است. تفاوت این نوع سیستم با سیستم های دیگر در اطلاعات ثبت و ذخیره شده می باشد. چرا که اطلاعات موجود در سیستم Blockchain را می توان در بین همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشت.

در Blockchain با کمک گرفتن از توزیع داده ها و رمز گذاری کردن امکان دستکاری، حذف و هک داده های ثبت شده از بین می رود، به نوعی میتوان گفت از امنیت بسیار بلایی بهرمند است.

تاریخچه بلاک چین

در حقیقت واژه بلاک چین اولین بار با ظهور بیت کوین به وجود آمد و ارز های دیجیتالی به کمک Blockchain برای ذخیره داده های مربوط به دارایی کاربران خود از آن بهره برد.

برای درک بهتر از Blockchain آن را با مثالی ساده تشریح می کنیم. اگر فردی در جمعی 250 نفره برگه ای از داده های خود را بالا ببرد. حال همه از برگه ایشان با گوشی خود عکس می گیرند. حال شخص اطلاعات را از بین ببرد، یا تغییر دهد دیگر برای آن جمع، برگه داده قابل پذیرش نیست. چرا از برگه اصلی عکس گرفته اند مگر تمام موبایل های 249نفر بگیرید و عکس آنها را حذف کنید.

Blockchain ها می توانند برای اهداف خاصی و به صورت خصوصی در یک سازمان یا نهاده بکار گرفته شوند که به آن Blockchain سازمانی گفته می شود.

بلاک چین چگونه کار می کند؟

اصطلاح بلاک چین از دو واژه Block و chain می باشد. که این فناوری در واقع زنجیره ای از بلوک ها می باشد.

هر بلوک اطلاعاتی را میتواند در خود ذخیره و ثبت کند. از جنایت های یک فرد تا تراکنش های یک کانال پولی مانند اتریوم 

با توجه به اینکه این سیستم توسط دستگاه های رایانه زیادی توزیع و در کل دنیا کار می کند. بنابراین همانند یک دفتر کل می توان به این بلوک ها نگاه کرد. همچنین هر گره ( بلوک ) یک کپی از اطلاعات Block chain را در اختیار و با بلوک های دیگر تعامل و همگام خواهد بود.

هر یک از این بلاک ها چیزی به اسم hash دارند. که این هش یک رشته متنی می باشد که از یک تابع ریاضی حاصل می شود. کاربرد این هش جلوگیری از تقلب و تخلف در سیستم است. هش یک ورودی یا داده ، همیشه ثابت است. بکار بردن این هش سبب می شود تا از تغییر داده ها روی Blockchain و تقلب جلوگیری به عمل آید.

طراحی سایت بر طبق اصل بلاک چین

مهارت یک طراح سایت باید به نحوی باشد که روند کار را تسهیل نماید. اما شاید افراد کمی باشند که از بلاک چین اطلاعاتی داشته باشند. با توجه به اینکه امروزه فرصت های درآمد زایی  جدیدی در حال گسترش است و اکثر شرکت های بزرگ در حال جمع آوری داده ها و اطلاعات کاربران خود هستند. هر چند هدف از جمع آوری این اطلاعات هدف شخصی نمی باشد بلکه فقط برای کسب درآمدی عظیم استفاده می شود.

حال شاید بپرسید مشکل این کار چیست؟ گاهی پیش می آید یک برنامه نویس برنامه ای را طراحی کرده است که شما با نصب آن به او اجازه می دهید که از موقعیت مکانی شما استفاده کند. 

حال این نرم افزار این شبه را در ذهن کاربر ایجاد می کند که:

  • آیا داده ها و موقعیت من ایمن است؟
  • اگر نقص فنی ایجاد شود من چه کاری باید انجام دهم؟

برای مثال یک صرافی دیجیتالی وقتی دچار نقص شود یا اطلاعات آن هک شود. امکان دارد تمام داده های کاربران آن فاش شود.

امنیت اطلاعات در بلاک چین

بلاک چین به وسیله فاکتورها و مکانیزم های متعددی مانند تصمیم گیری ریاضی، مدل های رفتاری و تکنیک های مدرن رمزنگاری امنیت خود را تامین و حفظ می کند. در بسیاری از کاربردهای Blockchain امنیت و تغییر ناپذیری امری بسیار حیاتی است.

کاربردهای بلاک چین

بلاک چین کاربردهای بسیاری دارد. تقریبا در هر فعالیتی وجود ثبت و انتقال اطلاعات یا پیام نیاز باشد. کاربرد Blockchain نقش آفرینی می کند. از جمله کاربرهای Blockchain را می توان به شرح زیر بیان نمود:

  • بازی کامپیوتری
  • سیستم بهداشت و درمان
  • انجام پرداخت های بین المللی
  • ایجاد شناسنامه یا اطلاعات دیجیتالی و …
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا